perjantai, 15 marraskuun, 2019

Nettikaupasta tilaaminen

Nettikaupasta tilaaminen on vaivatonta ja helppoa. Shoppailu onnistuu missä tahansa niin puhelimella, tabletilla kuin tietokoneella. On kuitenkin muutama asia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota vaatteita tilatessa, välttyäkseen huti ostoksilta.

Tarkista palautusehdot 

Ostaessa vaatteita nettikaupasta ei ole varmuutta vaatteen sopivuudesta. Koko voi olla liian pieni, suuri tai malli ei vain sovi. Tämän vuoksi ennen tilaamista kannattaa selvittää palautusehdot. Osa nettikaupoista on niin reiluja, että heillä on täysin ilmainen palautus, kun taas toisissa nettikaupoissa maksetaan esimerkiksi postimaksu, ja tuotteen hinta palautetaan.

Useissa nettikaupoissa palautusoikeus ei yleensä koske uima-asuja, alusvaatteita, korvakoruja ja esimerkiksi kosmetiikkaa. Tässä tilanteessa tilaus on aina ostopäätös. Nettikaupasta tilaaminen voikin siis olla edellä mainittujen tuotteiden kanssa hieman riskaabelia. Kannattaakin aina olla tarkkana palautusehtojen kanssa!

Koko-oppaasta apua oikean koon valintaan  

Monien merkkien ja kauppojen välillä koot voivat vaihdella paljonkin. Kun esimerkiksi jossain kaupassa sinulle sopii koko 38 voi se toisaalla vastata 40 kokoa. Kannattaa siis tarkistaa koko-opas ennen tilaamista, jos sellainen suinkin vain nettikaupasta löytyy.

Esimerkiksi rinnan, vyötärön ja lantion ympäryksen avulla saat selville yläosan koon. Harvoilla meistä on mittataulukoiden mukainen vartalo, joten kannattaa valita koko sen mukaan, että kaikki mitat sopivat. Isompi koko on monesti turvallisempi valinta.

Tämä riippuu tietenkin myös materiaalin joustavuudesta. Jalkineillekin löytyy joistain nettikaupoista koko-opas, jolloin esimerkiksi jalkaterän pituuden perusteella pystyt arvioimaan sopivan kengän koon melko tarkastikin.

Tsekkaa kommentit 

Osa nettikaupoista ja niiden tuotteista on jo monille ennestään tuttuja. Tässä tapauksessa on usein tietoinen mitä on tilaamassa, ja miten laadukas tuote on (Bustle 2015). Jos ei koko-opasta löydy nettikaupasta, voi yrittää tukeutua esimerkiksi asiakkaiden jättämiin kommentteihin. Joissakin nettikaupoissa näkyy kommentteja asiakkailta koon ja laadun suhteen, jotka on suositeltavaa tarkistaa ennen tilaamista. Samaten nettikeskusteluista voit löytää hyvää dataa nettikaupasta.

Kannattaa siis aivan ensimmäisenä tarkistaa muiden asiakkaiden kommentit. Sieltä löytyy usein kokemuksia tuotteiden laadusta, kaupan turvallisuudesta tai esimerkiksi toimitusajoista.

Maksutapojen tarkistus 

Ennen tilaamista kannattaa tutkia mitä maksutapoja on käytettävissä ja varmistaa, että ne ovat luotettavia. Turvallisimmat vaihtoehtot ovat tietenkin tutut ja maailmanlaajuisestikin käytössä olevat menetelmät. Tällaisia ovat esimerkiksi Visa, PayPal, verkkopankkimaksut jne.

Osassa nettikaupoissa myös laskulla maksaminen on mahdollista. Tämä on kätevä vaihtoehto silloin, jos ostokset voi maksaa vasta ne sovitettuaan. Tällöin jos jokin tuotteista menee palautukseen, ei tarvitse odotella rahojen palautusta tilille. Useimmiten laskuvaihtoehtona toimii Klarna, mutta esimerkiksi Elloksella on myös kokonaan oma lasku- ja tilipalvelunsa.

Postitusmaksut 

Kannattaa myös tarkistaa postin kulut ennen tilauksen tekemistä. Ne ovat yleisesti Euroopan sisällä melko alhaiset, ja joissakin tilanteissa jopa ilmaiset. Tilatessa kauempaa postimaksut tietenkin nousevat, ja silloin kannattaa ehdottomasti miettiä saisiko saman tyyppisen tuotteen jostain lähempää, vai onko tuote niin uniikki että postikulut ovat sen arvoiset. 

Toivottavasti nämä vinkit auttavat ostoksia tehdessä ja välttävät huti ostoksilta. Mukavaa joulun odotusta ja pikkujoulukautta kaikille!